Spirits

Spirits Distilled review

5 maart 2015

Jawel, dit is een ware boekrecensie. Van een boek over spirits. Zo is de cirkel weer rond. De auteur, Mark Ridgwell, is zo’n beetje het geweten van de drankenindustrie…

Van Mark kun je heel wat leren

Al ruim dertig jaar werkzaam in de drankenindustrie, van Smirnoff tot Maker’s Mark, van England tot wereldwijd. Hij startte in 1999 Taste & Flavour, een bedrijf gespecialiseerd in educatie op het gebied van spirits.  Samen met Mark organiseerde ik tientallen taste forum’s voor VENUEZ met altijd een specifieke categorie spirits (of subcategorie). Hij ontwikkelde het WSET (Wine and Spirits Education Trust) level 2 Certificate in Spirits en haalde het naar Nederland. Kortom, van Mark kun je heel wat leren.

Proeven als een prof

Hoofdstuk 1 is een duidelijke uitleg van het distillatieproces,  het tweede hoofdstuk verteld je hoe spirits te proeven als een prof. Vervolgens leer je alles over elke categorie van sterke drank. Wodka, tequila, gin, jenever, rum, brandy, likeuren, eau-de-vie, overige white spirits en whisk(e)y uit Ierland, Amerika, Canada, Japan naar Schotland. Het hele spectrum van gedistilleerde dranken wereldwijd beschreven in slechts 225 pagina’s, dat is bewonderingswaardig te noemen. Het leest daardoor al een lesboek, en dat is het eigenlijk ook.  Dus geen passages met anekdotes en smeuïge verhalen, best jammer.  Wel per hoofdstuk een handige quiz om de opgedane kennis gelijk te testen.

De wondere wereld van spirits

Spirits distilled bevat alle essentiële informatie over de historie, productie, rijping, stijlen en tasting notes van alles wat onder het kopje spirits valt. Alle basiskennis in één boek, een aanrader voor elke enthousiasteling die zich wil verdiepen in de wondere wereld van spirits. En een goede opfrisser voor iedere barprofessional. Vakliteratuur in optima forma die een plek achter de bar of in de boekenkast verdient.

Facts & Figures

Auteur: Mark Ridgwell

Uitgeverij: Infinite Ideas